rekentrein.nl

Gecijferdheid in spelletjes

Door spelletjes te spelen, ontwikkelen kinderen op een speelse manier verschillende aspecten die met gecijferdheid te maken hebben. Voorbeelden zijn het tellen van stippen/ogen op dobbelstenen en het herkennen van de patronen, of het tellen van stapjes op een speelbord en het herkennen van getallen bij de vakjes. Uit onderzoek blijkt dat spelen van spelletjes gecijferde vaardigheden kan versterken (zie o.a., Caldwel, 1998; Scalise et al., 2017, Sigeler & Ramani, 2008). Met wat aanpassingen kunnen spellen van nog meer waarde zijn voor gecijferdheid en rekenen. 

 

Voorbeelden van spelletjes

Je kunt bij het spelletje verschillende activiteiten doen en bespreken die met gecijferdheid te maken hebben.
Hier staat een selectie van spellen die beschikbaar zijn binnen de Rekentrein.

Bordspellen met dobbelstenen

Monopoly (Caldwell, 1998) Tellen, dobbelsteen-herkenning, geld

Ganzenbord (Siegler & Ramani, 2008) – kardinaal en ordinaal tellen, dobbelsteenherkenning

Mens erger je niet – Kardinaal en ordinaal tellen, dobbelsteenherkenning

Regenwormen junior – Resultatief tellen

Qwixx – Getalmatching, dobbelsteenherkenning

* Verschillende dobbelstenen zoals reguliere dobbelstenen, veelkantige dobbelstenen en dobbelstenen met rekensymbolen kunnen ook los worden opgenomen. Hiermee kan een vrijwilliger en ouder losjes met kinderen spelen.

Andersoortige bordspellen

Qwirkle – Vormseries, kleurenseries of reeksen maken

Flip’m – Logisch redeneren, puzzelen, vormen, ruimtelijk inzicht, kaartlezen

Kaartspellen

Getal battle (oorlogje) (Scalise et al., 2017) – Tellen, numerieke identificatie, gevoel voor grootte

Getal memory (Scalise et al., 2017) Tellen, numerieke identificatie

Halli Galli – Vormen en aantallen herkennen, tellen tot 5

Vlotte geesten – Voorwerp/vormen herkennen

Set Junior – Vormen, aantallen, kleuren, symbolen matchen

Spelen Bouwen (in spelvorm in Make ’n break) (Lukie et al., 2014; Ramani & Eason, 2015) Ruimtelijke oriëntatie en geometrie, kleur, vorm grootte

Creatieve activiteiten (tekenen, kralen rijgen) (Lukie et al., 2014) – o.a. tellen, vormen