Gecijferdheid in spelletjes
Door spelletjes te spelen, ontwikkelen kinderen op een speelse manier verschillende aspecten die met gecijferdheid te maken hebben. Voorbeelden zijn het tellen van stippen/ogen op dobbelstenen en het herkennen van de patronen, of het tellen van stapjes op een speelbord en het herkennen van getallen bij de vakjes. Uit onderzoek blijkt dat spelen van spelletjes gecijferde vaardigheden kan versterken (zie o.a., Caldwel, 1998; Scalise et al., 2017, Sigeler & Ramani, 2008). Met wat aanpassingen kunnen spellen van nog meer waarde zijn voor gecijferdheid en rekenen.
Voorbeelden van spelletjes
Je kunt bij het spelletje verschillende activiteiten doen en bespreken die met gecijferdheid te maken hebben.
Hier staat een selectie van spellen die beschikbaar zijn binnen de Rekentrein.
Bordspellen met dobbelstenen
Monopoly (Caldwell, 1998) Tellen, dobbelsteen-herkenning, geld
Ganzenbord (Siegler & Ramani, 2008) – kardinaal en ordinaal tellen, dobbelsteenherkenning
Mens erger je niet – Kardinaal en ordinaal tellen, dobbelsteenherkenning
Regenwormen junior – Resultatief tellen
Qwixx – Getalmatching, dobbelsteenherkenning
* Verschillende dobbelstenen zoals reguliere dobbelstenen, veelkantige dobbelstenen en dobbelstenen met rekensymbolen kunnen ook los worden opgenomen. Hiermee kan een vrijwilliger en ouder losjes met kinderen spelen.
Andersoortige bordspellen
Qwirkle – Vormseries, kleurenseries of reeksen maken
Flip’m – Logisch redeneren, puzzelen, vormen, ruimtelijk inzicht, kaartlezen
Kaartspellen
Getal battle (oorlogje) (Scalise et al., 2017) – Tellen, numerieke identificatie, gevoel voor grootte
Getal memory (Scalise et al., 2017) – Tellen, numerieke identificatie
Halli Galli – Vormen en aantallen herkennen, tellen tot 5
Vlotte geesten – Voorwerp/vormen herkennen
Set Junior – Vormen, aantallen, kleuren, symbolen matchen
Spelen Bouwen (in spelvorm in Make ’n break) (Lukie et al., 2014; Ramani & Eason, 2015) – Ruimtelijke oriëntatie en geometrie, kleur, vorm grootte
Creatieve activiteiten (tekenen, kralen rijgen) (Lukie et al., 2014) – o.a. tellen, vormen
Bronnen: Spel in de les – Rondje Rekenspel