Gecijferdheid in prentenboeken
Samen een boekje (voor)lezen is een goede en ontspannen activiteit om samen met je kind te doen en kan met wat aanpassingen ook voor gecijferdheid en rekenen van waarde zijn. Uit onderzoek blijkt dat het samen lezen van prentenboeken een positief effect heeft op de ontwikkeling van beginnende gecijferdheid bij jonge kinderen (zie o.a. Hojonski et.al., 2014; Purpura et al., 2017; Van den Heuvel-Panhuizen et al., 2016). Je kunt bij het (voor)lezen van prentenboeken samen met je kind verschillende activiteiten doen en bespreken die met gecijferdheid te maken hebben. Voorbeelden zijn tellen, vergelijken, en vormen herkennen.
Voorbeelden van prentenboeken
Veel lees -en prentenboeken nodigen laagdrempelig tot gecijferde inzichten. Je kunt tijdens het lezen verschillende dingen bespreken die met gecijferdheid te maken hebben. Hier staat een selectie van Nederlandstalige lees -en prentenboeken die beschikbaar zijn binnen de Rekentrein.
Vormen
- Blokje om (Justin Vanistendael) – Allerlei vormen
- Misschien (Guido van Genechten) – Driehoek, rond en vierkant
- Driehoek (Mac Barnett & Jon Klassen) – Driehoek en vierkant
Meten
- Mijn papa is het grootst ( Henriette Boerendans) – Grootte, lengte, gewicht
Een gat in mijn emmer (Ingrid & Dieter Schubert)
Meten, meetkunde, analytisch denkvermogen
Getalbegrip
- Het getal GEEN! (Olivier Jeffers) – Nul, geen en tellen tot 10
- Een voor jou, twee voor mij (Jorg Muhle) – Eerlijk delen en verdelen
Tijd en snelheid
- Jasper, het is zeven uur! (Vincent Cuvellier & Ronan Badel) – Tijdsbeleving, dagritme
- De dag dat de zon geen zin had (Mirjam Enzerink & Peter-Paul Rauwerda) – Dag en nacht, zon op en onder, donker en licht, dagritme
- De wedstrijd van Schildpad en Haas (Rian Visser & Tineke Meirink) – Tijd, snelheid, langzaam, snel, referentie snelheden