Gecijferdheid in en om het huis
Veel activiteiten in en om het huis zijn geschikt om samen met je kind te doen en daarbij specifiek aandacht te besteden aan de beginnende ontwikkeling van gecijferdheid/rekenen. Voorbeelden zijn boodschappen doen, het tellen van borden, messen, vorken enz. bij het tafeldekken, het sorteren op kleuren en temperatuur tijdens de was doen, en het afmeten en wegen van hoeveelheden tijdens het koken en bakken, en wandelen door de buurt.
Diverse internationale onderzoeken wijzen op de positieve effecten die het samen ondernemen van alledaagse activiteiten in en om het huis hebben op de ontwikkeling van beginnende gecijferdheid bij jonge kinderen (zie o.a. Kenner et al., 2007; Lukie et al., 2014; Vandermaas-Peeler et al., 2018). V
Voorbeelden van huiselijke activiteiten
Voor veel activiteiten in en om het huis zijn de materialen die uitnodigen tot gecijferde inzichten laagdrempelig aanwezig.
Je kunt bij het doen van activiteiten verschillende dingen bespreken die met gecijferdheid te maken hebben.
Koken en bakken
Maatbeker – Maataanduidingen aflezen, inhoudsmaten met eenheden, schaalverdelingen lezen
Keukenweegschaal – Gewicht bepalen, (zwaarder, lichter), maateenheden grammen, kilogrammen
Bakblik – Diverse vormen en groottes, hoeveelheidsbegrip, inhoud
Eierwekker – Tijdsbeleving
Set maatschepjes; theelepel, eetlepel – Afmeten volumes uit recepten
Blikken, schaaltjes, kommen, kopjes, bekers – Sorteren, inhouden vergelijken
Aardappels, groenten en fruit – Gewichten en vormen vergelijken
Bouwen en creatief
Liniaal, meetlint, rolmaat – Maataanduiding aflezen, meten
Stokken, takken, kleden – Diverse lengtes en formaten
Plankjes, latjes, blokken – Ruimtelijk bouwen, lengte, breedte, dikte
Eierdoosjes 10 en 6 – Sorteren, tellen in structuren van 2, 5, 6, 10
Bolletje touw – Als meetinstrument, eigen lengte,
Exploreren in huis
Raamthermometer – Temperatuur aflezen, verschil buiten- en binnentemperatuur, referentiemaat
Unster/kofferweger – Gewichten van verschillende objecten
Zandloper – Tijdsbeleving
Spiegel – Reflectie, diepte
Zandbak speelgoed (emmertje, schepje, zeef, gieter) – Inhouden vergelijken
Knikkers (diverse formaten en gewichten) – Vergelijken, ordenen van grootte en gewicht.
Bronnen:
Kenner, C., Ruby, M., Jessel, J., Gregory, E., & Arju, T. (2007). Intergenerational learning between children and grandparents in East London. Journal of Early Childhood Research, 5(3), 219-243.
Lukie, I. K., Skwarchuk, S. L., LeFevre, J. A., & Sowinski, C. (2014). The role of child interests and collaborative parent–child interactions in fostering numeracy and literacy development in Canadian homes. Early Childhood Education Journal, 42, 251-259.
Vandermaas-Peeler, M., Westerberg, L., Fleishman, H., Sands, K., & Mischka, M. (2018). Parental guidance of young children’s mathematics and scientific inquiry in games, cooking, and nature activities. International Journal of Early Years Education, 26(4), 369-386.